5/21/2011

Ekologia a dizajn

Pod koniec XX wieku coraz bardziej popularne
staje się użycie gotowych produktów do stworzenia
czegoś zupełnie nowego.Pierwsze próby dokonania
takiego zabiegu podjęli już w latach pięćdziesiątych
bracia Castiglioni, tworząc stołki Mezzadro i Sella
i rodziny lamp Cocoon. Stołki Castiglionich były
inspiracją dla Rona Arada, który w 1985 zaprojektował
swoje Rover Chair, siedzisko stworzone z dwóch foteli
samochodowych opartych na umocowanej ramie.

Z czasem ready-made staje się nie tylko efektem
kontrowersyjnych pomysłów projektantów, ale wymogiem
współczesnego świata. Powstawanie ogromnych ilości
coraz to nowych produktów zmuszało projektantów
do wykorzystania zużytych przedmiotów i poprzez
niekonwencjonalne zastosowanie nadania im zupełnie
nowej jakości użytkowej. Tejo Remy – członek grupy
Droog Design, która miała znaczny wkład w tworzeniu
ready-made, wykorzystał tę koncepcję, tworząc fotele
z zużytych dywanów. Kwintesencją ready-made jest krzesło
Franka Schreimera (Stilleto) – Consumer’s Rest.
Siedzisko wykonane ze starego supermarketowego wózka
jest komentarzem projektanta na wszechobecny
konsumpcjonizm.

Design ekologiczny na przełomie XX i XXI wieku obejmuje
nie tylko redesign. To także użycie przyjaznych
naturze materiałów. Już w latach trzydziestych Gerrit
Ritveld wciela w życie ideę Poor Art, tworząc meble
z surowego, nieobrobionego drewna. Jednak coraz bardziej
oszczędne gospodarowanie zasobami leśnymi zmusiło
do bardziej kreatywnego podejścia do designu. Hiszpańscy
projektanci Fernando i Humberto Campana do stworzenia
fotela użyli drewnianych odpadów. Pozorna przypadkowość
rozmieszczenia i rozmiarów drewnianych elementów nadała
prostemu siedzisku oryginalną ornamentykę. Może być
ona również postrzegana jako przeskalowana wizualizacja
wszechobecnych we współczesnym meblarstwie płyt wiórowych.
Strukturę płyty wiórowej pokazuje w swoim projekcie polski
projektant Bartosz Mucha. Jego Duporet – krzesło
do samodzielnego montażu – jest uosobieniem Poor Art,
a jego prosta konstrukcja podkreśla piękno surowego
materiału.

"Dizajn z odzysku" stworzył nowe postrzeganie wzornictwa.
Chociaż ideologie redesignu głęboko zakorzenione
są we wzornictwie ekologicznym, twórcą nie chodzi
o stworzenie projektów ekologicznych w tradycyjnym
rozumieniu, chodzi tu bardziej o zastanowienie się
i refleksję nad produktem.



A.S.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz